Om mig

Mitt foto
Rastlös pessimist som älskar att njuta av allt som är njutbart. Oftast glad, förutom när jag är arg. Befinner mig i ett ständigt tillstånd av längtan och drömmande.... Hemmavid fru till min underbara Niklas och mamma till ljuvliga Elliot. Bortavid sköterska i anestesins tjänst alias Fröken Lustgas....

onsdag 3 november 2010

Ni na ni na ni na na.....

Har verkligen saknat att innan nattsömnen få krypa ned i sängen med en bok i mitt knä. E sussar ju inne hos oss och jag har inte vågat tända läslampan av rädsla för att väcka honom. Av nån anledning uppskattar jag inte en bok om den måste läsas i soffan, så här har jag gått och längtat och längtat efter att få sätta tänderna i en riktig bladvändare.......ända tills det slog mig att jag alltid kan testa att tända lampan! Tadaaa, det gick suveränt fint och jag konstaterar krasst att en del väsentliga hjärnceller verkar fattas i mitt hjärnkontor. Jag menar, ska det verkligen behöva ta sex månader för att komma på att man kan testa att tända lampan?!

Oftast läser jag två böcker parallellt med varandra. En skönlitterär och en icke skönlitterär. Just nu företräds den icke sköna av Jesper Juuls Din kompetenta familj. Författaren är från början dansk familjebehandlare som gjort sig känd som lite av en - goda råd och tips till barnfamiljerguru. Han har lång erfarenhet i sin profession, så när jag köpte boken hade jag sån tilltro att jag räknade med att efter att ha läst boken vara den fullkomligaste föräldern någonsin..........hm, precis.....blir nog inte så, men mycket klokt har han dock att dela med sig av. Har läst ungefär halva boken och konstaterat att den nog mer riktar sig till familjer med barn som det går att prata med (E är inte så bra på det ännu), trots det har jag tagit till mig värdefulla insikter i min och Niklas interaktion ,så helt bortkastad läsning är det inte. Blir nog en bra bok att damma av när tonåren närmar sig.



Så kommer vi till den mer lättsamma boken, ja om jag nu kan kalla Maj-Gull Axelsson för lättsam. Hennes böcker är lite så där kryptiska och mystiskt drömska. Fokus är ofta på någon familjehistoria eller vänskapsrelation....Jag äääälskar hennes böcker!! Den första jag läste var Aprilhäxan och efter den var jag fast. Is och vatten, vatten och is är hennes senaste och är inte riktigt lika "konstig" som de andra jag läst. Den handlar om en familj och hur allt vi gör får konsekvenser, en del av mer förödande karaktär...

Känns underbart att jag hittat tillbaka till mina böcker.....drömma, fantisera och bli lite klokare......

1 kommentar:

Respons är alltid kul, speciellt från en som du!