Om mig

Mitt foto
Rastlös pessimist som älskar att njuta av allt som är njutbart. Oftast glad, förutom när jag är arg. Befinner mig i ett ständigt tillstånd av längtan och drömmande.... Hemmavid fru till min underbara Niklas och mamma till ljuvliga Elliot. Bortavid sköterska i anestesins tjänst alias Fröken Lustgas....

onsdag 22 september 2010

Ingen duktig mamma!!??

Var på BVC:s  föräldragrupp idag, först fick vi se en film om hur man kokar potatis och gör den till purè.........FANTASTISKT, för det hade jag ingen aaaaning om hur det gick till !!! Sedan frågade sköterskan (inte den vi går till med Elliot bör väl tilläggas) hur många som helammade, fyra av sex räckte upp sina armar......"men vad duktiga ni är" utbrister stenålderstanten........eh, vad sa du?? Satt där som en megastor supermisslyckad ammare till mitt barn och kände faktiskt lite gråt i halsen. Om de är duktiga, vad är då vi andra? Om hon bara visste vad jag kämpade med att klämma fram mjölk ur bröst som smärtade av blodblåsor och öppna sår, hur Elliot skrek och skrek för att han aldrig blev mätt. Om hon bara visste hur gärna jag ville att det skulle vara det enda sättet jag gav min son mat på!! Men nu blev det inte så och till sist och syvende mådde både jag och Elliot bäst av ta beslutet om flaska med ersättning. Jag fick plötsligt fina och mysiga matstunder med min son, ingen frustration, ingen smärta....bara tillfredsställelse!

Vem gav henne rätten att bestämma vilka som är duktiga eller inte (för övrigt är nog det ordet det sämsta i vår vokabulär, näst efter ordet lagom!)? Dagens forskning visar på att moders mjölkersättning är minst lika bra som modersmjölken och det finns inget vetenskapligt bevis på att ammade barn blir bättre än icke så sluta säga att ammande är duktiga! Det är varje kvinnas rätt i vårt svenska land att besluta om huruvida hon vill amma eller inte.....RESPEKT! Vi lever inte i ett u-land med förorenat vatten så gå hem och läs på lite kära sköterska.....

2 kommentarer:

  1. Jag veeet. BVC tanter i ett nötskal! Lyssna inte...Du e en fantastiskt mamma med eller utan mjölk o tuttsen! :)
    Flaska e lika bra, om inte bättre ;) det är inte massa slapp o kladd som vid amning :) kram

    SvaraRadera
  2. Allvarligt?! Man slutar aldrig förvånas av vissas okunskap. Jag hade jätte mycket problem med amningen i början, efter ca 2 månader började det äntligen funka OK. Men vi gav ersättning i början och jag hade tänkt ge upp amningen men provade en gång till och då gick det, men man kan ju inte kämpa hur länge som hellst - det är det inte värt för nån! Jag har hört flera säga att de i efterhand ångrade att de inte började med ersättning istället när amningen krånglade... tråkigt att det ska vara sån hysteri kring amning så man ska måste kämpa sig igenom den tiden istället för att mysa på med flaskan istället. Flaskan är ju som sagt minst lika bra :-)/ Kusin Lina igen :-)

    SvaraRadera

Respons är alltid kul, speciellt från en som du!